Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

Μήνα που δεν έχει ρο, ρίξε στο κρασί νερό...

  Το σταφύλι είναι ο καρπός του αμπελιού. Το αμπέλι αλλιώς ονομάζεται και κλήμα (Vitis Vinifera), είναι αναρριχητικό φυτό και προιόντα του ο μούστος, το κρασί, το ξύδι και οι σταφίδες, ενώ μπορεί να γίνει και γλυκό του κουταλιού. Είναι γνωστό ως καρπός από την αρχαιότητα και αναφέρεται για πρώτη φορά στη Βίβλο. Υπάρχουν διάφορες ποικιλίες στην Ελλάδα. Γενικότερα διαχωρίζονται με βάση το χρώμα, λευκό, κόκκινο και μαύρο. Το σταφύλι ιατρικά καταπολεμά την κατακράτηση των υγρών. Είναι πλούσιο σε κάλιο και βιταμίνες, έχει αντιοξειδωτική αλλά και αντικαρκινική δράση, λόγω της ρεσβερατρόλης, που βρίσκεται στη φλούδα του. Τα σταφύλια αναπτύσσονται σε τσαμπιά των εξι έως τριακοσίων ρωγών και μπορεί να έχουν μαύρο, σκούρο μπλε, κίτρινο, πράσινο, λευκό ή ροζ χρώμα.


  Ο μούστος ή γλεύκος(το) είναι το υγρό προϊόν σύνθλιψης των καρπών του κλήματος, ο χυμός που παράγεται από τις ρώγες των σταφυλιών. Παίρνει το χρώμα του από τις χρωστικές ουσίες του φλοιού των σταφυλιών, οπότε μπορεί να είναι λευκωπός έως ερυθρός, με υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα. Χρησιμοποιείται για την παραγωγή διαφόρων άλλων προϊόντων, όπως του οίνου, μετά από αλκοολική ζύμωση, καθώς και σε παραδοσιακά προϊόντα όπως το πετιμέζι, η μουσταλευριά και το μουστοκούλουρο. Ο μούστος δημιουργείται με σύνθλιψη στα πατητήρια των οινοπαραγωγών και στη συνέχεια ακολουθείται η διαδικασία.

  Το Πετιμέζι προέρχεται από συμπύκνωση μούστου εξαιρετικών και ώριμων σταφυλιών της Κρήτης. Έχει υπέροχο άρωμα και γεύση. Είναι ένα προϊόν φτιαγμένο με παραδοσιακό τρόπο και χρησιμοποιείται ως γλυκαντική ουσία σε παραδοσιακά σπιτικά γλυκά, σε τηγανίτες, σε λουκουμάδες και άλλα. Είναι άριστο σιρόπι για κάθε είδους παγωτό.
Το προϊόν αυτό χρησιμοποιήθηκε από τους προγόνους μας ως θερμαντικό μέσο την περίοδο του πολέμου, αλλά και ως γλυκαντική ουσία στη ζαχαροπλαστική, την περίοδο που η ζάχαρη - λόγω της υψηλής της τιμής - ήταν ένα είδος πολυτελείας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τη σύγχρονη νοικοκυρά σε αναλογία 1:1 αντί της ζάχαρης σε όλα τα γλυκά, ακόμη και στο ψωμί με βούτυρο, ενώ είναι και το βασικό συστατικό για τα γλυκά κουταλιού που ονομάζονται ρετσέλια. Εκτός από την θεσπέσια και λησμονημένη γεύση του, προσδίδει άρωμα, χρώμα και πολλά θρεπτικά συστατικά όπου κι αν χρησιμοποιηθεί. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί αντί του μούστου στην παρασκευή μουσταλευριάς.

Το πετιμέζι είναι κατάλληλο:
  • για μουσταλευριά, μουστοκούλουρα και μουστοκαλάμαρα
    ο μούστος που απαιτείται φτιάχνεται με 2-3 μέρη νερό - ανάλογα με τη γλυκύτητα που επιδιώκουμε - και 1 μέρος πετιμέζι
  • για πετιμέζι λικέρ 3 μέρη πετιμέζι και 1 μέρος τσικουδιά
  • για σφηνάκι πετιμέζι 3 μέρη τσικουδιά και 1 μέρος πετιμέζι
  • ως σιρόπι στο παγωτό 1 κουταλιά της σούπας στο μπολ
  • ως γλυκαντικό στο γιαούρτι 2 κουταλιές της σούπας στο μπολ
  • ως δροσιστικό 1 μέρος πετιμεζιού 4 μέρη παγωμένου νερού
  • ως γρανίτα 1 μέρος πετιμεζιού 4 μέρη τριμμένου πάγου

  Η ιστορία του αµπελιού χάνεται στα βάθη των αιώνων. Αρκεί να αναλογιστούµε ότι κουκούτσια αγριοστάφυλων έχουν βρεθεί ακόµη και σε σπηλιές που κατοικήθηκαν από νοµαδικά προϊστορικά φύλα... Πριν από την εποχή των παγετώνων η άµπελος ευδοκιµούσε στην πολική ζώνη. Οι παγετώνες όµως περιόρισαν την εξάπλωσή της, ωθώντας διάφορα είδη άγριων αµπέλων προς θερµότερες ζώνες, όπως η κεντρική και ανατολική Ασία, η κεντρική και νότια Ευρώπη, αλλά και η ευρύτερη περιοχή του νότιου Καυκάσου. Εκεί γεννήθηκε το είδος «Άµπελος η Οινοφόρος» (Vitis vinifera), που σήµερα σε διάφορες ποικιλίες του καλλιεργείται σχεδόν αποκλειστικά.
  Η τέχνη της αµπελουργίας εικάζεται ότι ξεκίνησε µε την αγροτική επανάσταση γύρω στο 5000 π.Χ. Από τους πρώτους γνωστούς αµπελοκαλλιεργητές θεωρούνται οι Άριοι (πρόγονοι των Περσών και των Ινδών που ζούσαν στην περιοχή Καυκάσου-Κασπίας), οι σηµιτικοί λαοί και οι Ασσύριοι. Το κρασί µάλιστα εκείνη την εποχή ήταν γνωστό ακόµη και στην αρχαία Κίνα! Κατόπιν οι τέχνες της αµπελουργίας και της οινοποιίας πέρασαν στους Αιγύπτιους, στους λαούς της Παλαιστίνης, της Φοινίκης και στους Έλληνες.
  Η Αίγυπτος είχε µακρά παράδοση στην οινοποιία, η οποία ξεκινά πριν από το 4000 π.Χ.: οι αρχαίοι Αιγύπτιοι διέθεταν ακόµη και µηχανικά πιεστήρια, ενώ έχουν βρεθεί αµφορείς της Νέας ∆υναστείας (1600-1100 π.Χ.) στους οποίους αναγράφονται η προέλευση, η σοδειά και ο οινοποιός. Στη Μεσοποταµία γύρω στο 1700 π.Χ. ο Βαβυλώνιος βασιλιάς Χαµουραµπί είχε θεσπίσει νοµοθεσία για την τιµή του κρασιού, αλλά και για το ότι αυτό έπρεπε να καταναλώνεται µόνο το διάστηµα µετά τον τρύγο (η παλαίωση προφανώς ήταν κάτι άγνωστο για την εποχή). Παρά τη µακρά παράδοσή τους, οι λαοί αυτοί γρήγορα έχασαν τη φήµη των σπουδαίων οινοποιών, πράγµα που πιθανότατα οφείλεται στο ότι το αµπέλι έδινε καλύτερες ποικιλίες σε µεσογειακά κλίµατα, όπως της Φοινίκης και της Ελλάδας.
Miracle at Cana - Nickolas Martori
  Οι σηµιτικοί λαοί της ανατολικής Μεσογείου γνώρισαν το κρασί από τα πρώτα χρόνια, αν κρίνουµε από τις πολυάριθµες αναφορές της Παλαιάς ∆ιαθήκης σε αυτό. Η σηµασία του µάλιστα ήταν τόσο µεγάλη για την κοινωνική ζωή, αν αναλογιστούµε ότι ο Ιησούς Χριστός πραγµατοποίησε το πρώτο θαύµα του στην Κανά της Γαλιλαίας, µετατρέποντας το νερό σε κρασί, ώστε να µπορέσει να συνεχιστεί ο γάµος στον οποίο ήταν προσκεκληµένος.
  Οι Φοίνικες ήταν ξακουστοί οινοποιοί, αλλά και έµποροι: φοινικικοί αµφορείς για κρασί έχουν βρεθεί σχεδόν σε κάθε περιοχή της ανατολικής και της κεντρικής Μεσογείου. Ένα από τα πρώτα µεγάλα κέντρα θαλάσσιου οινεµπορίου ήταν η Τύρος.
  Οι Έλληνες ανέπτυξαν ιδιαίτερα την οινοποιία, σχεδόν µονοπωλώντας την αγορά για αιώνες. Γνώρισαν το κρασί πιθανότατα από την αρχή της εγκατάστασής τους στο σηµερινό τους τόπο. ∆εν είµαστε ακόµη βέβαιοι από πού διδάχτηκαν την τέχνη της οινοποιίας, σύµφωνα όµως µε µια από τις επικρατέστερες θεωρίες, την έµαθαν από τους ανατολικούς λαούς (Φοίνικες ή Αιγύπτιους) µε τους οποίους είχαν ανεπτυγµένες εµπορικές σχέσεις, ιδίως οι Μινωίτες.

  Κρήτη... «Η γη στη µέση της θάλασσας που έχει το χρώµα του κρασιού...», κατά τον Όµηρο.
  Η ιστορία του κρασιού στην Κρήτη και οι δεσµοί του µε το νησί έχουν τις ρίζες τους πολύ πιο παλιά, πριν ακόµη και από τα οµηρικά έπη. Εδώ και περίπου έναν αιώνα οι ανασκαφές στην Κρήτη του διεθνούς φήµης αρχαιολόγου sir Arthur Evans έφεραν στο φως το θαύµα του Μινωικού Πολιτισµού. Στο παλάτι της Κνωσού, το αρχαιότερο αρχιτεκτονικό µνηµείο στην Ευρώπη, ανακαλύφθηκαν πολυτελή τετραώροφα κτίρια µε παροχές τέτοιες, που η υπόλοιπη Ευρώπη θα αποκτούσε αρκετές χιλιετίες αργότερα. Ο Έβανς εντυπωσιάστηκε τόσο από το επίπεδο διαβίωσης των αρχαίων Κρητών, που τους εκθίαζε πολύ συχνά σε πρωτοσέλιδα άρθρα του στα δηµοφιλέστερα έντυπα του κόσµου. Στις πολύχρωµες τοιχογραφίες των µινωικών παλατιών απεικονίζεται µια ζωή γεµάτη δηµιουργικότητα, καλαισθησία, αλλά και σε απόλυτη αρµονία µε το φυσικό περιβάλλον. Οι Μινωίτες καλλιεργούσαν τη γη τους και γεύονταν αυτά που απλόχερα τους προσέφερε. Στις εκατοντάδες πινακίδες που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη βλέπουµε µια ακµάζουσα οικονοµία µε γεωργικές, κτηνοτροφικές και εµπορικές δραστηριότητες. Μεταξύ των προϊόντων που καλλιεργούσαν µε επιτυχία και εµπορεύονταν οι αρχαίοι Κρήτες ξεχωρίζουµε το λάδι, τα σιτηρά, αλλά και το κρασί.
Το Μινωικό πατητήρι στο Βαθύπετρο
  Το αµπέλι καλλιεργείται συστηµατικά στην Κρήτη εδώ και περίπου 4.000 χρόνια! ∆εν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το αρχαιότερο πατητήρι σταφυλιών, ηλικίας µεγαλύτερης των 3.500 ετών, έχει ανακαλυφθεί στην περιοχή του Βαθύπετρου. Από τον Όµηρο γνωρίζουµε πως τα κρητικά κρασιά ήταν ξακουστά σε όλο τον τότε γνωστό κόσµο. Πέρα από το ηλικίας 3.500 ετών πατητήρι, εντυπωσιακοί αµφορείς, τεράστιοι υπόγειοι χώροι αποθήκευσης, σχετικές απεικονίσεις σε όλα τα µινωικά ανάκτορα, αλλά και αναρίθµητες καταχωρίσεις για µεγάλες ποσότητες κρασιού στα µινωικά αρχεία σηµατοδοτούν όχι µόνο τον κεντρικό ρόλο που έπαιζε το κρασί στη ζωή του νησιού, αλλά και το υψηλό επίπεδο γνώσης των Μινωιτών για αυτό.
  Όµως το κρητικό κρασί δεν µένει αυστηρά στο νησί. Ταξιδεύει... Οι Μινωίτες, µε τα πλοία τους γεµάτα µε τα προϊόντα της κρητικής γης, γυρίζουν όλη τη Μεσόγειο. Έτσι, φθάνουν στην αυλή του ισχυρότερου άνδρα του αρχαίου κόσµου, του Αιγύπτιου φαραώ: σε αιγυπτιακές τοιχογραφίες βλέπουµε Κρήτες να καταφθάνουν µε τα πλοία τους στα αιγυπτιακά λιµάνια. Ανάµεσα στα εµπορεύµατα διακρίνονται και αµφορείς, που πιθανότατα ήταν γεµάτοι κρητικό κρασί. Στο ναυάγιο ενός τέτοιου πλοίου, το οποίο ανακάλυψαν οι αρχαιολόγοι στα ανοιχτά της Τουρκίας, βρέθηκε ένας τέτοιος αµφορέας, ακόµη σφραγισµένος και γεµάτος µε κρασί, ηλικίας πάνω από 3.000 ετών.
  Η καλλιέργεια του αµπελιού και η παραγωγή κρασιού στην Κρήτη συνεχίζονται ασταµάτητα στη διάρκεια των αιώνων. Στον «Κώδικα της Γόρτυνας», το αρχαιότερο νοµικό κείµενο στην Ευρώπη, βλέπουµε πρώτη φόρα µια σειρά από κανόνες για την καλλιέργεια του αµπελιού.

  Όταν µερικούς αιώνες αργότερα η Κρήτη γίνεται επαρχία της Ρωµαϊκής Αυτοκρατορίας, οι Ρωµαίοι συνειδητοποιούν ότι οι ανάγκες τους σε κρασί −το οποίο αγαπούν ιδιαίτερα− είναι τόσο µεγάλες, που δεν καλύπτονται από τα αµπέλια της ιταλικής χερσονήσου. Η λύση ακούει τελικά στο όνοµα Κρήτη... Οι πεδιάδες και οι λόφοι της µετατρέπονται σταδιακά σε τεράστιους αµπελώνες, ενώ οι Κρήτες οινοποιοί βελτιώνουν όλο και περισσότερο τις µεθόδους οινοποίησης και παράγουν άριστα γλυκά κρασιά, τα οποία, µέσω της Ρώµης, κατακτούν όλο τον τότε γνωστό κόσµο. Πολλοί Έλληνες και Λατίνοι συγγραφείς της εποχής εκθειάζουν τον κρητικό οίνο, ο οποίος θεωρείται πως διαθέτει και φαρµακευτικές ιδιότητες. Οι πολυάριθµοι κρητικοί αµφορείς που έχουν βρεθεί είναι αδιαµφισβήτητοι µάρτυρες αυτής της αρχαίας εµπορικής επιτυχίας. Ένας µάλιστα από αυτούς, που ανακαλύφθηκε στην Ποµπηία, γράφει ακόµη στο στόµιό του, στα Λατινικά, «CRET EXC», που, σύµφωνα µε τους ειδικούς, σηµαίνει «Εξαιρετικός Κρητικός Οίνος».

 Η χριστιανική παράδοση αρχίζει σιγά σιγά να επιβάλλεται στον κόσµο και το άστρο της παγανιστικής Ρωµαϊκής Αυτοκρατορίας να δύει. Το κρασί όµως διατηρεί τη σηµαντική θέση που έχει στη ζωή των ανθρώπων. Η Ελλάδα, αλλά και όλος σχεδόν ο µεσογειακός κόσµος, ενσωµατώνεται στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, την πρώτη χριστιανική υπερδύναµη η οποία αρχίζει να δηµιουργείται. Η Κρήτη εµπλέκεται σε µια σειρά από πολέµους και ταραχές που δεν ευνοούν την καλλιέργεια του αµπελιού και την οινοπαραγωγή. Τελικά κατακτάται από τους Βενετούς το 1204. Στη βυζαντινή Ελλάδα η παραγωγή και ιδιαίτερα η εξαγωγή του κρασιού γνωρίζουν κάµψη. Η Κρήτη όµως, εκµεταλλευόµενη τόσο την ασφάλεια, όσο και τα εµπορικά δίκτυα που προσφέρουν οι Βενετοί, ξεκινά τη δεύτερη −και µεγαλύτερη− στη µακραίωνη ιστορία της επέλαση στις αγορές κρασιού της Ευρώπης. Η κρητική οινοποιία και οι εξαγωγές ανθούν υπό την κυριαρχία των Βενετών. Το 1415 εξάγονται περισσότερα από 20.000 βαρέλια οίνου εξαιρετικής ποιότητας. Ενάµιση αιώνα αργότερα οι εξαγωγές φθάνουν τα 60.000 βαρέλια.
  Το 1669 η Κρήτη κατακτάται από τους Οθωµανούς. Για τους επόµενους δύο αιώνες η εικόνα της παραγωγής κρασιού στην Κρήτη δεν είναι ξεκάθαρη, όµως η απαγόρευση της κατανάλωσης αλκοόλ από το Ισλάµ δεν µπορεί παρά να είχε αρνητικές συνέπειες. Η παραγωγή µειώνεται, ενώ η επαφή µε τις αγορές της ∆ύσης γνωρίζει φθίνουσα πορεία. Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι λίγες οι φορές που ακόµη και οι ανώτατοι θρησκευτικοί και πολιτικοί ηγέτες των Οθωµανών, οι σουλτάνοι, υποκύπτουν στα θέλγητρα αυτού του εξαιρετικού ποτού.
  Η Κρήτη απελευθερώνεται από τον οθωµανικό ζυγό στα τέλη του 19ου αιώνα. Η νέα και αρκετά προοδευτική, ανεξάρτητη διοίκηση του νησιού προωθεί µε όλες τις δυνάµεις της την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισµό της αγροτικής παραγωγής. Έτσι, ξεκινά και η αναγέννηση της οινοπαραγωγής. Στη διεθνή έκθεση που οργανώνεται στα Χανιά στις αρχές του 20ού αιώνα για να προβάλει τα νέα κρητικά προϊόντα στις αγορές της ∆ύσης βραβεύονται για την ποιότητα των κρασιών τους 18 οινοποιοί.
  Το 1913 η Κρήτη προσαρτάται στο ελληνικό κράτος. Όµως η ταραγµένη ιστορία της Ελλάδας τις επόµενες δεκαετίες, µε τους αλλεπάλληλους πολέµους, δεν ευνοεί τις εξαγωγές, γεγονός που επηρεάζει ιδιαίτερα το κρασί. Παρά τις δύσκολες συνθήκες όµως, η κρητική οινοποιητική παράδοση επιβιώνει στα δύσκολα αυτά χρόνια µέσα από τη βασική της µονάδα: την οικογένεια. Ακόµη και σήµερα πολλές από τις σύγχρονες επιχειρήσεις που φτιάχνουν και εξάγουν τα κρασιά αυτά, που γίνονται ολοένα και πιο γνωστά στις ξένες αγορές και βραβεύονται σε διεθνείς διαγωνισµούς, προέρχονται από οικογένειες µεγάλων και µεσαίων γαιοκτηµόνων που κράτησαν ζωντανή όλα αυτά τα χρόνια τόσο την παράδοση, όσο και την αγάπη για το κρασί.
  Στη σύγχρονη πραγµατικότητα το κρητικό κρασί εδώ και χρόνια έχει κερδίσει και συνεχίζει να κερδίζει την προσοχή και την προτίµηση της ευρύτερης κοινής γνώµης. Τα κρητικά κρασιά αποτελούν πολύτιµη παρακαταθήκη παραδοσιακών ποικιλιών, εναρµονισµένων απολύτως στις κλιµατολογικές συνθήκες του νησιού. Το πλήθος των ντόπιων ποικιλιών, η ποικιλοµορφία και η µοναδικότητα των διαφόρων οινοπεριοχών, αλλά και η µεγάλη παράδοση των Kρητικών στο κρασί είναι οι βάσεις για το σηµερινό ποιοτικό πρόσωπο του κρασιού της Κρήτης και τη συνεχή ανοδική του πορεία.
  Η παράδοση αυτή όµως δεν θα µπορούσε να αποδώσει καρπούς χωρίς τη γνώση και την τεχνολογία. Οι Κρήτες οινοπαραγωγοί έλαβαν σοβαρά υπόψη τους τις νέες εξελίξεις, αλλά και τις προτιµήσεις των καταναλωτών. Σε αυτό συνέβαλε πολύ η ύπαρξη µιας νέας γενιάς οινοπαραγωγών, οινολόγων, αµπελουργών κ.ά. που προσπαθούν να βελτιώσουν την εικόνα του κρητικού κρασιού σε όλες του τις συνιστώσες, µε γνώσεις, όραµα και όρεξη. Νέες ποικιλίες δοκιµάζονται, νέα αρώµατα και γεύσεις αναδεικνύονται, προσφέροντας στον καταναλωτή εκλεκτά κρασιά που µπορούν να ικανοποιήσουν όλα τα γούστα και όλες τις απαιτήσεις. Αξιοποιώντας τις παραδοσιακές ποικιλίες του σταφυλιού και τη συσσωρευµένη εδώ και αιώνες πείρα, οι σηµερινές οινοβιοµηχανίες της Κρήτης έχουν καταφέρει να ανεβάσουν το κρητικό κρασί στη θέση που δικαιωµατικά του ανήκει.

  Το ξίδι (παλαιότερα ξύδι, ετυμολογία) είναι ένα όξινο υγρό που προέρχεται από τη ζύμωση της αιθανόλης του κρασιού σε αιθανικό οξύ, μετά από χρόνια, χωρίς την προσθήκη ζάχαρης και με τη βοήθεια κάποιων χρήσιμων βακτηρίων. Η αντίδραση που σχηματίζεται είναι η εξής: CH3CH2OH + O2 → CH3COOH + H2O. Το pH του ξιδιού διαφέρει από ξίδι σε ξίδι και κυμαίνεται μεταξύ των τιμών 2,4 έως 3,4. Υπάρχουν διάφορα είδη ξιδιού, όπως το βαλσάμικο, το κόκκινο και το άσπρο. Το ξίδι χρησιμοποιείται σαν βασικό συστατικό στην Ανατολίτικη κουζίνα και σαν όχι τόσο βασικό συστατικό στην Ευρωπαϊκή.
  Οι απαρχές του ξιδιού φαίνεται να έχουν τις ρίζες τους στην Κίνα, κατά το 2000 π.Χ.. Επίσης, το ξίδι αναφέρεται και στην Βίβλο και συγκεκριμένα στο σημείο όπου ο Ιησούς διψασμένος ζητάει από τους Ρωμαίους νερό και αυτοί του βάζουν στο στόμα ένα σφουγγάρι εμποτισμένο με ξίδι.
  Το ξίδι φτιάχνεται κυρίως από κρασί, αλλά μπορεί και να φτιαχτεί και από φρούτα όπως μήλα, ντομάτα και καρύδα, από όσπρια όπως ρύζι και από μπύρα

  Η σταφίδα διακρίνεται σε δύο είδη, την μαύρη και την άσπρη. Η άσπρη λέγεται και σουλτανίνα. Τρώγεται σκέτη ως γλυκό και προστίθεται συνήθως σε κέικ και διάφορα γλυκά. Η κύρια διεργασία παραγωγής έχει να κάνει με την ξήρανση του καρπού, κυρίως της μαύρης σταφίδας, στον ήλιο για μερικές ημέρες (περίπου 10), ενώ ύστερα μπορεί να χρησιμοποιηθούν ορισμένα πρόσθετα προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα και να επεκταθεί ο χρόνος αποθήκευσης. Η πιο γνωστή ποικιλία μαύρης σταφίδας είναι η κορινθιακή.
   Οι παραγωγοί συλλέγουν τον καρπό της μαύρης σταφίδας συνήθως τον μήνα Αύγουστο, τον αποξηραίνουν σε ειδικά διαμορφωμένους υπαίθριους χώρους που ονομάζονται αλώνια. Έπειτα από οκτώ ημέρες (εξαρτάται και από τον καιρό) την γυρίζουν για να αποξηρανθεί και από την άλλη όψη και έπειτα από 2-3 ημέρες (πάλι εξαρτάται από τον καιρό) την μαζεύουν και την πάνε για επεξεργασία. Η επεξεργασία αυτή είναι γνωστή ως "μακινάρισμα". Εκεί απορρίπτονται τα περιττά σώματα και ξεχωρίζουν την χοντρή με την ψιλή ρόγα. Έπειτα την πουλάνε στους σταφιδέμπορους και στις ενώσεις συνεταιρισμών και αυτή αναλαμβάνουν την περαιτέρω επεξεργασία, την συσκευασία της και την διάθεσή της στην εγχώρια και παγκόσμια αγορά. Στο παρελθόν οι σταφίδες αποτελούσαν βασικό στοιχείο της διατροφής των προγόνων μας, οι οποίοι πίστευαν ότι περιείχε μαγικές και ιδιαίτερα ευεργετικές ιδιότητες. Στην Κρήτη η σταφίδα και ο μούστος αποτελούν, μαζί με το μέλι,τις πιο σημαντικες παραδοσιακές γλυκαντικές ύλες.

  Κάθε φθινόπωρο, μετά τον τρύγο και τα πατήματα για τον μούστο και το φρέσκο κρασί, σειρά έχει η παρασκευή της τσικουδιάς...
  Η λέξη τσικουδιά προέρχεται από τα τσίκουδα, δηλαδή τα υπολείμματα της μουστοποίησης των σταφυλιών - τσάμπουρα, φλούδες και κουκούτσια.  Στην Κρήτη ονομάζεται τσικουδιά ή ρακή. Ξεχωρίζει από όλα τα άλλα τσίπουρα διότι αποτελεί απόσταγμα μόνον από τα τσίκουδα, χωρίς την προσθήκη κανενός άλλου αρωματικού φυτού. 
  Ο θεσμός του ρακοκάζανου θεσμοθετήθηκε από τον Ελευθέριο Βενιζέλο γύρω στο 1920 όπου και δόθηκαν άδειες για τα ρακοκάζανα στους Κρητικούς αγρότες, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα παραγωγής τσικουδιάς από τα σταφύλια που παρήγαγαν.
  Τα γλέντια ακόμη και την ώρα της παραγωγής της τσικουδιάς στις κρητικές καζανιές είναι ονομαστά. Γύρω από τη "ρούμπα" (το σωληνάκι, απ΄ όπου βγαίνει η πρώτη ρακή), συγκεντρώνονται μέλη οικογενειών, παρέες, καλεσμένοι - φίλοι και γλεντάνε. Φρεσκοαποσταγμένη τσικουδιά ρέει άφθονη στα ποτήρια της παρέας που συμμετέχει στο γλέντι.
  Η τσικουδιά στην Κρήτη, είναι στην ουσία ένα εργαλείο "επικοινωνίας". Δεν υπάρχει νοικοκυριό στην Κρήτη, χωρίς ένα μπουκάλι ρακί ή τσικουδιά άμεσα διαθέσιμο κάθε στιγμή. Μ΄ αυτήν ξεκινούν τα γλέντια και οι χαρές, υποδέχονται οι Κρητικοί τους επισκέπτες, μ΄ αυτήν χωρατεύουν στα καφενεία ή κάνουν τις σοβαρές τους κουβέντες. Συνοδεύεται από κρητικούς παραδοσιακούς μεζέδες, συνήθως ξηρούς καρπούς, μα για τους γνώστες πάει καλύτερα με οφτές πατάτες, ελιές, λάχανο ωμό, αγγουράκι, χοχλιούς και παξιμάδια...
  Για τον επισκέπτη - τουρίστα που θα παραβρεθεί σε ρακοκάζανο, είναι μια μοναδική εμπειρία που σπάνια συναντά. Και σίγουρα θα θυμάται, με ένα μπουκάλι τσικουδιά που θα πάρει μαζί του φεύγοντας, την κρητική παράδοση και φιλοξενία. Να την πιει να τη χαρεί, όπου κι όποτε θελήσει τη χαρισμένη του... Στην υγειά σας!

Φωτογραφίες και κείμενα πάρθηκαν από όπου οδηγούν τα links. Οι δύο πρώτες είναι δικές μας.
Παρακάτω...

Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2012

Όλοι κοιτάζουν τον καβγά και η γριά το μέλι!


ΟΡΙΣΜΟΣ

  Το μέλι είναι ένα αρωματικό, ιξώδες, γλυκό υλικό που προέρχεται από το νέκταρ των φυτών, το οποίο μαζεύουν οι μέλισσες και το μεταβάλλουν για την τροφή τους σε ένα πυκνότερο υγρό και τελικά το αποθηκεύουν στις κηρήθρες τους.

ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ

  Οι μέλισσες συλλέγουν νέκταρ από τα λουλούδια ή φυσικούς χυμούς και το αποθέτουν στην κυψέλη τους. Εκεί χάνει υγρασία και φτάνει στη συνηθισμένη υγρασία του μελιού, από 14-18%.
  Το μέλι περιέχει κατά 77-78% σάκχαρα (κυρίως φρουκτόζη και γλυκόζη) και λόγω της σχετικά χαμηλής του υγρασίας, δεν ευνοεί την ανάπτυξη μικροοργανισμών.
Είναι όξινης αντίδρασης, ρευστό στην αρχική μορφή του, αλλά μεταβάλλεται σε κρυσταλλικό όταν μείνει πολύ καιρό. Αποτελείται κυρίως από δύο απλά σάκχαρα, την δεξτρόζη και την λεβουλόζη, με παρουσία κατά περιπτώσεις πιο σύνθετων υδατανθράκων, με επικρατέστερη συνήθως την λεβουλόζη και περιέχει πάντοτε μεταλλικές ουσίες, φυτικά χρωστικά υλικά, μερικά ένζυμα και κόκκους γύρεως.


ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ

  Στην κατανάλωση μελιού αποδίδεται η μακροβιότητα διάσημων μελισσοκόμων, που κυμαίνεται μεταξύ 80 και 90 ετών. Τα μέλια με σκούρο χρώμα έχουν τις περισσότερες τονωτικές ιδιότητες, όπως λ.χ. το πευκόμελο, που είναι πλούσιο σε μεταλλικά ιχνοστοιχεία.
  Το μέλι σαν τροφή του ανθρώπου είναι ένα από τα πολυτιμότερα, θρεπτικότερα και υγιεινότερα τρόφιμα. Δίνει ενέργεια στους μυς, διαύγεια στο μυαλό, απολυμαίνει και ρυθμίζει το πεπτικό σύστημα. Η τακτική χρήση του δίνει σφρίγος στον οργανισμό και συντελεί στην παράταση της ζωής. Ο Ιπποκράτης και όλοι οι γιατροί της αρχαιότητας το συνιστούσαν σαν φάρμακο σε πολλές περιπτώσεις. Και σήμερα αναγνωρίζεται η θεραπευτική του αξία στην καθ' έξιν δυσκοιλιότητα, στις καρδιοπάθειες, αναιμία, αδενοπάθεια και στις περιπτώσεις κατάπτωσης και αδυναμίας του οργανισμού.
  Η άποψη αυτή είναι διαδεδομένη σε ολόκληρο τον κόσμο και το σπουδαιότερο είναι τεκμηριωμένη και από επιστήμονες. Έτσι σε μια προσπάθεια να προσδιοριστεί η δράση του μελιού ως τροφή και φάρμακο σε διάφορες κλινικές περιπτώσεις ο Duisberg (1967) διέκρινε τις παρακάτω περιπτώσεις.
  • Το μέλι δρα κατά της κοπώσεως και αυτό πετυχαίνεται με αποθήκευση της φρουκτόζης που περιέχει στο συκώτι ως γλυκογόνο. Εκεί μετατρέπεται σε γλυκόζη, αυξάνοντας έτσι την περιεκτικότητα της στο αίμα. Ευκολύνει την αφομοίωση του ασβεστίου, δραστηριοποιεί την οστεοποίηση.
  • Γιατρεύει ή ανακουφίζει τις εσωτερικές διαταραχές, τα έλκη του στομάχου, την αϋπνία, τους πονόλαιμους, μερικές καρδιακές παθήσεις και γενικά έχει ευεργετική επίδραση και στην καρδιά, αυξάνει τις αιμογλοβίνες του αίματος και τη μυϊκή δύναμη, κ.α
  • Σε εξωτερική χρήση θεραπεύει τα εγκαύματα, τις πληγές και τις ρινοφαρυγγικές παθήσεις χάρη στην ινχιδίνη (inhidine) που του προσδίδει βακτηριοστατικές ιδιότητες. Το μέλι, λοιπόν, είναι το βασικό προϊόν στην μελισσοκομία αλλά και ένας πολύτιμος σύμμαχος του ανθρώπινου οργανισμού.

ΚΡΥΣΤΑΛΛΩΣΗ

  Η κρυστάλλωση, γνωστή αν και λανθασμένα σαν ζαχάρωμα, είναι φυσικό βιολογικό φαινόμενο του φυσικού ακατέργαστου μελιού, που δεν προξενεί καμία αλλαγή στις θρεπτικές και βιολογικές ιδιότητες του μελιού. Συνεπώς ένα κρυσταλλωμένο μέλι δεν είναι χαλασμένο ούτε νοθευμένο. Το μέλι έχει την τάση να κρυσταλλώνει. Στην αρχή σχηματίζονται κρύσταλλοι στον πυθμένα και τα τοιχώματα του δοχείου. Διαρκώς προστίθενται νέοι κρύσταλλοι οι οποίοι δίνουν γενικά μια όχι ευχάριστη εικόνα στο μέλι. Η κρυστάλλωση επίσης το κάνει δύσχρηστο. Με την κρυστάλλωση δημιουργείται μια άνιση κατανομή της υγρασίας με αποτέλεσμα το μη κρυσταλλωμένο μέλι να έχει περισσότερη υγρασία (πάνω από 20-21%) και να οδηγεί σε έναρξη των ζυμώσεων.
  Έχουν γίνει διάφορες προσπάθειες για την πρόβλεψη του χρόνου έναρξης της κρυστάλλωσης. Πιο ικανοποιητική θεωρείται ο λόγος γλυκόζης/νερού. Συνήθως τα ανθόμελα κρυσταλλώνουν σε μερικές εβδομάδες, το πευκόμελο σε μερικούς μήνες ενώ υπάρχουν και αρκετά είδη, όπως το μέλι της ακακίας, που χρειάζεται χρόνια για να κρυσταλλώσει.

 
  Οι μέλισσες πετούν από λουλούδι σε λουλούδι και μαζεύουν το νέκταρ από αυτά. Με την προβοσκίδα τους ρουφούν μια μικρή σταγόνα από νέκταρ και την μεταφέρουν στη κυψέλη. Εκεί, την ανταλλάσσουν πάρα πολλές φορές μαζί με άλλες μέλισσες και αφού προσθέσουν κάποιες ουσίες για τη σωστή διατήρησή του, την αποθηκεύουν στην κηρήθρα. Αφού γεμίσουν κάθε κελί της κηρήθρας, βάζουν κερί για να διατηρηθεί το μέλι όσο πιο πολύ γίνεται, για τις κρύες μέρες του χειμώνα που θα ακολουθήσουν.
  Το μέλι είναι μοναδική γλυκαντική ουσία μεγάλης βιολογικής αξίας, δώρο της φύσης στον άνθρωπο, με ξεχωριστή θρεπτική αξία. Είναι φυσική, υγιεινή τροφή και έχει αποδειχθεί με επιστημονικές έρευνες, ότι διαθέτει πλήθος συστατικών απαραίτητα για τον οργανισμό του ανθρώπου.  Άρα, είναι τροφή άμεσης ενέργειας, που αφομοιώνεται αμέσως από τον οργανισμό μας γι' αυτό δεν κουράζει το συκώτι και τα άλλα όργανα και αποτελεί μια γρήγορη πηγή ενέργειας για τον οργανισμό. Είναι ιδανικό για παιδιά, εγκύους, αθλητές και για κάθε άνθρωπο που προσέχει τη διατροφή του.
  Επιπλέον πάει παντού! Στον καφέ, στο γάλα, στο τσάι και γενικά σε κάθε σας ρόφημα! Συνοδεύει τέλεια το γιαούρτι, την κρέμα ή το παγωτό σας, τα φρούτα και φυσικά τους λουκουμάδες, τις δίπλες και τα μελομακάρονα σας! Επίσης μπορείτε να το απολαύσετε στο ψωμί, στη φρυγανιά, στα corn flakes, με τυρί ή δοκιμάστε το ακόμα και στη μαγειρική σας, δίνοντας μια νέα ξεχωριστή γεύση στα φαγητά σας!
  Η μέλισσα εκτός από το μέλι, μας προσφέρει ακόμα το δηλητήριό της, το κερί, την πρόπολη, το βασιλικό πολτό και τη γύρη των λουλουδιών. Σημαντική επίσης προσφορά της μέλισσας στη γεωργία και στον άνθρωπο είναι η επικονίαση των φυτών.

 Έθιμα και παραδόσεις:

  Όπως και στη αρχαιότητα, έτσι και σήμερα, το μέλι έχει και συμβολική σημασία. Συγκεκριμένα:
  • Το μέλι το χρησιμοποιούσαν στις γιορτές ως σύμβολο γονιμότητας και ευζωίας
  • Μέλι με καρύδια και παστέλια προσφέρονται στους νεόνυμφους και στους καλεσμένους
  • Στην Κρήτη γλυκό του γάμου είναι ένα τηγανητό ζυμάρι με μέλι (ξεροτήγανο).
  • Στη Ρόδο την παραμονή του γάμου φτιάχνουν μελεκούνια, ένα γλυκό με μέλι, σησάμι και ανθόνερο
  • Ψωμιά ζυμωμένα με μέλι δίνουν στις λεχώνες
  • Τηγανίτες και ομελέτες με μέλι προσφέρονται στα κοιμητήρια μετά το Πάσχα για την ανάπαυση των ψυχών
  • Για το καλό του χρόνου οι νοικοκυρές τοποθετούσαν στο τραπέζι ξηρούς καρπούς, ένα κλαδί ελιάς και μια κούπα μέλι
  • Τα γλυκά των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι με μέλι: μελομακάρονα, δίπλες ακόμη και γλυκά ψωμιά
  • Σε όλη την Κρήτη, νύφη και γαμπρός επιβάλλεται να τρώνε μια κουταλιά από καρύδια και μέλι κατά την τέλεση του γάμου. Σε πολλά όμως χωριά υπάρχει το έθιμο να προσφέρουν καρύδια και μέλι ή γραβιέρα με μέλι στους καλεσμένους (Δαφερέρα Τέση, Ελληνων Διατροφή Μέτρον Άριστον, εκδόσεις Γραφίδα, Αθήνα 2001).
  Απαραίτητα για το τραπέζι των εορτών είναι τα μελίπηκτα γλυκίσματα, σύμβολα ευτυχίας και αφθονίας: οι δίπλες, οι λουκουμάδες, τα ξεροτήγανα, τα μελομακάρονα, τα λουκούμια, οι μπακλαβάδες, οι καρυδόπιτες και οι καρποί όπως τα ρόδια, τα κάστανα, τα αμύγδαλα και τα καρύδια («Αρχέστρατος», Κέντρο για τη Διάσωση και Διάδοση των Ελληνικών Γαστρονομικών Παραδόσεων, Ελληνική Γαστρονομία, Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, Αθήνα 1999). 
   Πληροφορίες επίσης πάρθηκαν από όπου οδηγούν τα links.
Παρακάτω...

Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012

Αποπηγάδι - Άη Γιάννης

Άποψη της θέας από το Αποπηγάδι
  Το εκκλησάκι αυτό έχει ξεχωριστή σημασία για μας, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή, αφού κατά την παραμονή της γιορτής του Αγίου στις 24 του Ιούνη κάθε χρόνο, πλήθος κόσμου έρχεται στη χάρη του. Βρίσκεται σε υψόμετρο 1050 μέτρων και έχει μια εξαίρετη θέα. Ο επισκέπτης, ο οποίος θα ανέβει στο εκκλησάκι, όχι μόνο κατά την παραμονή ή την ημέρα της γιορτής, αλλά και οποιαδήποτε άλλη φορά, μπορεί να απολαύσει ένα θαυμάσιο τοπίο. Τα Χανιά με το λιμάνι τους, το κάμπο με τα πορτακαλοχώρια και το καταπράσινο τοπίο, από το Κολυμβάρι μέχρι τη Γραμβούσα, το Ακρωτήρι, τη Σκλόκα και τις βόρειες πλευρές των Λευκών Ορέων με τα πανέμορφα χωριά της ρίζας, τη νύχτα τα χωριά του κάμπου και τα φωτισμένα Χανιά. Αλλά ακόμα ομορφότερα το πρωί, ο επισκέπτης αντικρίζει τη πανέμορφη ανατολή του ήλιου μέσα από τη θάλασσα.


  Πιο ψηλά ακόμα από το σημείο που βρίσκεται το εκκλησάκι είναι η κορυφή του Αποπηγαδιού ή «Τριεθνές», δηλαδή το σημείο όπου χωρίζει τις τρεις επαρχίες: Κυδωνία, Κίσαμο και Σέλινο. Νοτιοανατολικότερα βρίσκεται ο Αη - Ζήνας, η κορυφή του Αποπηγαδιού με υψόμετρο 1280 μ. Σήμερα γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια από Αγερηνιώτες και σχεδόν έχει ολοκληρωθεί ένας καινούριος πετρόκτιστος Ναός.
Το εκκλησάκι με το βοηθητικό δωμάτιο, χιονισμένα. Δεκέμβριος 2011

  Το εκκλησάκι του Αη - Γιάννη κτίστηκε το 1873, όπως μας ενημερώνει ανάγλυφη πλάκα η οποία βρίσκεται πάνω από την είσοδο του Ναού. Κτήτορας ο Στυλιανός Σηφάκης από την Αγία Ειρήνη Σελίνου. Είναι άγνωστο σε μας για ποιο λόγο το έκτισε εκεί, καθώς επίσης και γιατί προς τιμή του γενεθλίου Ιωάννου του Προδρόμου. Τα κτήματα στην περιοχή αυτή ανήκαν στους Τούρκους και λέγεται ότι χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες για να πάρουν την άδεια οι Χριστιανοί (ίσως μεγάλα μπαξίσια) να το κτίσουν.  

  Μέχρι το 1897, οπότε οι Τούρκοι άρχισαν να εγκαταλείπουν την Κρήτη, ο τόπος αυτός ήταν σημείο συνάντησης επαναστατών και οπλαρχηγών. Ασφαλώς πάρθηκαν σημαντικές αποφάσεις, για τους αγώνες της Κρήτης υπέρ της ελευθερίας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Πιο πάνω από το εκκλησάκι, νότια είναι το «Καρακόλι» (karakoli-τούρκικη λέξη σημαίνει αστυνομικός σταθμός). Εκεί υπάρχουν ακόμα χαλάσματα από ένα Πύργο-φυλάκιο, από αυτά που κτίστηκαν σε διάφορες περιοχές της Δυτικής Κρήτης κυρίως, μετά την επανάσταση του 1866. Ήταν τοποθεσίες, κλειδιά, καίρια περάσματα, για να μπορούν σι Τούρκοι να ελέγχουν τις Κινήσεις των επαναστατών. Αυτά τα φυλάκια ήταν επανδρωμένα με Τούρκους φρουρούς. Το φυλάκιο αυτό φανερώνει πόση σημασία έδιναν οι Τούρκοι στο πέρασμα του Αποπηγαδιού.
  Προς τη νοτιοανατολική πλευρά του Αη Γιάννη είναι μια πηγή με κρυστάλλινο παγωμένο νερό και αιωνόβια πλατάνια που κάθε διαβάτης και επισκέπτης μπορεί να βρει λίγη ξεκούραση, να απολαύσει τη δροσιά και το πανέμορφο τοπίο. Υπάρχει και η μαντινάδα, η οποία ακούγεται στα γλέντια στην περιοχή μας, όταν κάποιος θέλει να επαινέσει τη συντροφιά: «Τέθοια παρέα όμορφη, κι όποιος τση βρει ψεγάδι, πρέπει να βρει και τον νερού πού 'ναι στ’ Αποπηγάδι».
 Η τοποθεσία αυτή που είναι η πηγή και γύρω από το εκκλησάκι, ονομάζεται μέχρι σήμερα «Γητεμένη Βρύση». Η παράδοση, η οποία διασώθηκε μέχρι τις μέρες μας, θέλει το νερό αυτό να έχει ιαματικές ιδιότητες και το θεωρεί αγίασμα.
 Όταν ο Άγιος Ιωάννης ο Ερημίτης, έφυγε από τον Αζωγυρέ Σελίνου για να βρει τόπο να ασκητέψει μόνος του, πέρασε από εδώ και έμεινε για κάποιο χρονικό διάστημα.
   Ο τόπος αυτός της Γητεμένης βρύσης, όπως και άλλες όμορφες περιοχές της Κρήτης, όπου υπάρχουν φυσικές πηγές και ξωκκλήσια, έχει γράψει τη δική του Ιστορία. Την παραμονή της γιορτής, το γλέντι γίνεται εδώ, αλλά και σε άλλες περιπτώσεις χαράς, κυρίως σε βαφτίσια. Οι παλαιότεροι μας διηγούνται, ότι την παραμονή της γιορτής υπήρχαν πολλές ταβέρνες. Μια χρονιά θυμούνται 7 ταβέρνες και 7 συγκροτήματα καλλιτεχνών (βιολί-λαούτο). Δε χρησιμοποιούσαν τότε μεγαφωνικές συσκευές μη υπάρχοντος ηλεκτρικού ρεύματος. Τις ταβέρνες τις έφερναν άνθρωποι από το Σέμπρωνα, από τα Π. Ρούματα, από τη Σπίνα, Αγία Ειρήνη, Πρασέ κ.λ.π. Τα είδη κυρίως που σέρβιραν ήταν βραστό κρέας, κρασί, τσικουδιά, ποτό μέντα, λουκούμια για το γυναικείο πληθυσμό και καφέ από ένα τσικάλι που έβραζε νερό και ο καφές ψηνόταν στα κάρβουνα. Πολυτέλεια ήταν τελευταία και καμιά γκαζόζα. Τα κέρδη ήταν ελάχιστα. Σε ένα άλογο ή σε δύο, με καφάσια (ξύλινα κιβώτια), φόρτωναν όλα τα είδη της ταβέρνας.
Παλιές παρέες την παραμονή της γιορτής στο γλέντι
   Οι προσκυνητές ερχόταν με άλογα, αλλά και πάρα πολλοί με τα πόδια, πολλές φορές ξυπόλητοι, από τα χωριά της Κισάμου, Παλ. Ρούματα, Βουκολιές, από τα χωριά του Σελίνου, Κάντανος, Σπίνα, Αγία Ειρήνη και όλο το ανατολικό Σέλινο και βέβαια από τα χωριά της Κυδωνίας, του κάμπου, τα Χανιά κ.λ.π. Τα άλογα διανυκτέρευαν στο χώρο που σήμερα είναι οι πλατείες των αυτοκινήτων. Πολλά παρατράγουδα συνέβαιναν τη νύχτα εκείνη. Πηγαίνοντας οι προσκυνητές να πάρουν τα άλογα τους το ξημέρωμα μετά τη Θεία Λειτουργία, διαπίστωναν πολλές φορές ότι κάποια πράγματα είχαν γίνει άφαντα: Φορτώματα (τα σχοινιά από τα άλογα), Σιντζαντέδες (υφαντά καλύμματα), χαλινάρια, ακόμα και σαμάρια είχαν εξαφανιστεί πολλές φορές.
  Κάποτε άναβαν και φωτιές αναβιώνοντας τον Κλήδονα, σήμερα όμως δε διατηρείται το έθιμο αυτό. Πολλές φορές γινόταν και αγώνες πάλης, ανεπίσημα βέβαια, που κάποτε κατέληγαν σε πραγματικούς καυγάδες μεταξύ των νέων των γύρω χωριών.

  Μέχρι το 1926 το εκκλησάκι του Αη - Γιάννη ανήκε στην Ενορία της  Αγίας Ειρήνης Σελίνου, επειδή ασφαλώς κτίστηκε από Αγιερηνιώτη. Οι Σεμπρωνιώτες όμως οι οποίοι εν τω μεταξύ είχαν αγοράσει από τους Τούρκους ολόκληρη τη Βόρεια πλευρά του Αποπηγαδιού διεκδικούσαν και το εκκλησάκι αφού ήταν πια στην περιοχή τους. Οι Αγερηνιώτες δεν επέτρεπαν στον εφημέριο του Σέμπρωνα να πάει να λειτουργήσει. Υπήρχε μια συνεχής διαμάχη μεταξύ των δύο χωριών. Το 1927 οι Σεμπρωνιώτες σύμφωνα με την προσωπική μαρτυρία του γέροντα Ζαχαρία Μπομπολάκη, αφού είχαν ειδοποιήσει τους Αγερηνιώτες ανέβηκαν την παραμονή της γιορτής με τα όπλα και με τον εφημέριο της ενορίας τους παπά - Μανώλη Κουκουράκη και έκαναν τον εσπερινό και τη Θεία Λειτουργία τα ξημερώματα. Από τότε υπήρχε μια ψυχρότητα με τους Αγιερηνιώτες μέχρι τον πόλεμο του 1940. Μετά τον πόλεμο τα πράγματα εξομαλύνθηκαν και μάλιστα το καμπαναριό που υπάρχει σήμερα το έκανε δώρο η αρχιτέκτονας Μαρία Σηφάκη το 2006, η οποία είναι δισεγγονή του κτήτορα Στυλιανού Σηφάκη. Η καμπάνα που έχει το καμπαναριό σήμερα είναι αφιέρωμα των «Ιωάν. Ε. Δημητρουλάκη και Αικατ. Ι. Μπομπολάκη (1925) από το Καμπανοχυτήριο Γ. Κελαϊδή».
Το εκκλησάκι πριν την επέκταση
  Το πρώτο εκκλησάκι ήταν ακόμα πιο μικρό. Το 1952-53 από κεραυνό έπαθε μεγάλη ζημιά το καμπαναριό και ένα μέρος από το εκκλησάκι. Έτσι δόθηκε η ευκαιρία να γίνει γενική επισκευή και ανακαίνιση, μεγάλωσαν λίγο και το εκκλησάκι και μεταφέροντας τα υλικά με ζώα, έφτιαξαν με τσιμέντο τη σκεπή. Εφημέριος ήταν ο πατήρ Εμμανουήλ Αγγελίδης. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 τοποθετήθηκε σιδερένια πόρτα και παράθυρο, τα οποία αργότερα αντικαταστάθηκαν με ξύλινα για να αρμόζουν και με το περιβάλλον. Το τέμπλο που υπάρχει σήμερα, μετέφεραν στους ώμους τους τα παιδιά του χωριού από της Πέτρας-Σελί το 1963. Εφημέριος τότε ο πατήρ Κωνσταντίνος Μαρκάκης.
  Το 1970 μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας και 20- 30 άτομα έκαναν κλήρωση ενός κριού που είχε τάμα ο Γεώργιος Αθαν. Μιχελάκης. Η είσπραξη από την κλήρωση ήταν 1310 δραχμές. Έγινε η πρώτη κουβέντα και ήταν η πρώτη φορά που έπεσε η ιδέα για αμαξωτό δρόμο από τον Σέμπρωνα προς το εκκλησάκι. Αποφάσισαν να είναι το ποσόν αυτό το ξεκίνημα για την υλοποίηση της ιδέας αυτής που βέβαια φαινόταν πολύ μακρινή και δύσκολη. Το αυτοκίνητο είχε αρχίσει να μπαίνει σιγά-σιγά στη ζωή τους. ‘Ενα κίνητρο ακόμα για την απόφαση αυτή, ήταν ένα τάμα που είχε κάποιος Μανωλεδάκης Μανούσος από τη Λίμνη Κυδωνίας (5.000 δραχμές), να δώσει όταν θα ξεκινούσε μια τέτοια προσπάθεια. Τον επόμενο χρόνο στάλθηκαν γράμματα σε όλους τους ξενιτεμένους του Σέμπρωνα, σε Αμερική - Γερμανία - Αυστραλία και ζητήθηκε η βοήθεια τους για το σκοπό αυτό. Η ανταπόκριση από πολλούς ξενιτεμένους ήταν συγκινητική. Ακόμη αποφασίστηκε κάθε οικογένεια από το χωριό να δώσει 1000 δρχ. την εποχή που η ώρα κόστιζε 200 δρχ. στο μηχάνημα (μπουλντόζα) που έκανε τη διάνοιξη.
  Μετά από πολλές συζητήσεις, αποφάσισαν ο δρόμος περάσει μέσα από το χωριό για να δίδει πιο πολύ ζωή, επειδή λόγω της αστυφιλίας, αλλά και της μετανάστευσης, ήδη είχε αρχίσει να μειώνεται ο πληθυσμός του. Ίσως ήταν πιο εύκολη η διάνοιξη του δρόμου από της Πέτρας Σελί. Όμως προτίμησαν μέσα από το χωριό, επειδή στη σκέψη ήταν να ενωθούν στη συνέχεια και με τα Παλαιά Ρούματα, όπως και έγινε, αφού μας συνδέουν πολλοί συγγενικοί και κοινωνικοί δεσμοί. Θέλησαν να ξεκινήσουν με τον πιο ορθόδοξο τρόπο, μέσω Κοινότητας, γι’ αυτό κάλεσαν τους μηχανικούς της Νομαρχίας να κάνουν τις σχετικές μελέτες. Ήρθαν οι μηχανικοί, ανέβηκαν μέχρι το «Τρουλί» με τα πόδια για να έχουν μια γενική εικόνα. Με πρόχειρους υπολογισμούς, μας είπαν ότι Θα απαιτηθούν γύρω στα 6.000.000 δραχμές. Είχαν συγκεντρώσει τότε 30.000 δραχμών τα οποία έπρεπε για να ξεκινήσει κάποια μελέτη να τα καταθέσουν στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Σκέφθηκαν ότι αν κατέθεταν χρήματα στο Παρακαταθηκών δε θα έφθαναν ούτε για 100 μέτρα. Έτσι ούτε στο τραπέζι που είχαν ετοιμάσει, κάλεσαν τους μηχανικούς και αφού συζητήσαν το θέμα αποφάσισαν να ξεκινήσουν μόνοι τους. Το πρώτο χρόνο, το 1971, έφθασαν μέχρι το "Κάτω Αντρικουκίδι" Εκεί ανέβασαν τα πράγματα της ταβέρνας, που ξεκινήσαν να οργανώνουν για το σκοπό του δρόμου, με το αυτοκίνητο του Αντώνη Μιχελάκη το μοναδικό αγροτικό που είχαν τότε στο χωριό. Το δεύτερο χρόνο ανέβηκε ο δρόμος μέχρι το εκκλησάκι! Το πρώτο Ι.Χ. που ανέβηκε την παραμονή της γιορτής στις 4 η ώρα, ήταν της Χριστίνας Γριφάκη από την Κάντανο, συζύγου του γιατρού Γριφάκη, ένα Φολξ-Βάγκεν κατσαρίδα. Ο δρόμος βέβαια ήταν πολύ δύσκολος.
  Οργάνωναν μια ταβέρνα κάθε χρόνο και κάποια κλήρωση για να βελτιώνουν και να συντηρούν το δρόμο αυτό, ο οποίος ήταν ένα σπουδαίο επίτευγμα για όλο το χωριό, τη συγκεκριμένη εποχή. Εκείνη την περίοδο υπήρχαν πολλά νέα παιδιά στο χωριό που έδιναν ζωή τόσο στην καθημερινότητα όσο και σε όλες τις εκδηλώσεις του χωριού, είχαν ομόνοια, ενότητα, αγάπη και διάθεση για εργασία και προσφορά. Χρειαζόταν προσωπική εργασία, την οποία με μεγάλη προθυμία και ευχαρίστηση πρόσφεραν, αλλά και υλική βοήθεια. Τα ζώα τα οποία καταναλώνονται ακόμα και σήμερα στην ταβέρνα προσφέρονται κάθε χρόνο, όπως και κρασί, τσικουδιά, τυρί, αλλά και προσωπική εργασία στην ταβέρνα. Το 1995 δόθηκαν στην ταβέρνα 16 πρόβατα και κατσίκες!!!
  Το 1982 επεκτάθηκε η πλατεία στη Γητεμένη Βρύση και κτίστηκε το σπιτάκι που υπάρχει, διότι το παλαιό είχε σχεδόν γκρεμισθεί. Εμπειροτέχνης μάστορας ο Αγριμανάκης Κλεόμβροτος. Το 1982-83 διαμορφώθηκε η πλατεία στο Εκκλησάκι. Φυτεύτηκαν δέντρα (λεύκες - κυπαρίσσια - ιτιές - πλατάνια). Το νερό ήρθε από τα «Μαύρα Πηλά» με λάστιχο. Πολλοί είχαν μεγάλες αμφιβολίες για τα δέντρα αυτά αν ευδοκιμούσαν. Ιδιαίτερα ευδοκίμησαν τα πλατάνια και οι λεύκες. Το 1988-89  ο Φραγγέδης ο Μανώλης από την Αμερική έφερε 3 έλατα καθώς είχε ενθουσιαστεί με το τοπίο. Στο αεροδρόμιο δεν του επέτρεπαν να τα πάρει και τους είπε ότι τα πηγαίνει σε μια Εκκλησία στην Κρήτη, έτσι τον άφησαν να τα περάσει και να τα φέρει.
Το 1988 επειδή ο κόσμος που ανέβαινε κάθε χρόνο ήταν και περισσότερος και πολλές χρονιές όταν φυσούσε βοριάς ή ανατολικός, υπήρχε σοβαρό πρόβλημα για τους προσκυνητές, αποφασίστηκε να φτιαχτεί ένα υπόστεγο μπροστά από το εκκλησάκι, από ξύλο καστανιάς. Μάστορας ο Κλεόμβροτος Αγριμανάκης. Κτίστηκε στη νότια πλευρά του Ναού ένα μικρό δωμάτιο ως βοηθητικός χώρος, το οποίο έλυνε πρακτικά προβλήματα κατά την ημέρα της γιορτής, αλλά και σε άλλες περιπτώσεις (βαφτίσια κ.λ.π.). Το 1995 τοποθετήθηκε το πλακάκι στο πάτωμα του Ναού (Λουράκης Μανώλης) και το 1998 η ξύλινη πόρτα και το παράθυρο (Τζουβαδάκης Μανώλης). Το 2000 τοποθετήθηκε κεραμοσκεπή στο Εκκλησάκι, στο υπόστεγο και στο βοηθητικό χώρο. Το 2006 καινούριο καμπαναριό δώρο όπως προαναφέρθηκε από την αρχιτέκτονα Μαρία Σηφάκη. Η πέτρα ήρθε από το Βάμο Αποκορώνου. Το 2006 αγοράστηκαν 300 καρέκλες για τις ανάγκες της ταβέρνας και το 2007 πάγκοι και τραπέζια.

  Εμείς σαν νέα γενιά του Σέμπρωνα θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους, επώνυμους ή ανώνυμους, γνωστούς και αγνώστους, ενορίτες και μη, δωρητές, αφιερωτές, όσους προσέφεραν μικρό ή μεγάλο ποσόν, λιγότερο ή περισσότερο και όλους αυτούς που κατά καιρούς εργάσθηκαν, διέθεσαν κόπο και χρόνο στον τόπο τούτο.

Το μεγαλύτερο μέρος του κειμένου πάρθηκε από το βιβλίο.
Παρακάτω...

Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2012

Έναρξη εργασιών 2012... Με ένα ημερολόγιο και μια ... πίτα

Το κοινοτικό τραπέζι
της Μαρίας Χαραμή
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 24/02/2011, 15:14 (ΤΟ ΒΗΜΑ Gourmet)


Οτι η αμερικανική νοοτροπία διαφέρει από εκείνη της γιαγιούλας μας ηπείρου το ξέρει και ο σκύλος μου. Θέλω να πω ότι η κάθε παλαβομάρα made in USA δεν αντιγράφεται την επόμενη εβδομάδα στη Βαλένθια, στην Ντιζόν ή στα Γρεβενά. Ευτυχώς. Εν τούτοις, ένας απόηχος φθάνει. Από το Διαδίκτυο κυρίως. Σήμερα θα σας μιλήσω για ένα αντιδάνειο. Οχι γλωσσικό, κυριολεκτικώς φαγητικό. Το trend του «κοινοτικού τραπεζιού» εμπνέεται από τους παλιούς μεσογειακούς πολιτισμούς.

Προέκυψε ως... παρενέργεια του eat local. Οικολογικής θέσης για κατανάλωση ντόπιων προϊόντων. Οι λόγοι προφανείς. Τα υλικά που μεταφέρονται από μακριά, δαπανώντας καύσιμα, επιβαρύνουν και βρωμίζουν γη και ουρανό. Ξοδεύουν ενέργεια. Αφετέρου, αγοράζοντας φαγώσιμα της περιοχής μας, ενισχύουμε την τοπική οικονομία. Αυτά λοιπόν τα καλούδια πωλούνται σε μόνιμες ανοιχτές αγορές ή στις βδομαδιάτικες λαϊκές, συχνά από τους ίδιους τους παραγωγούς.(...)

Πιο άμεσος και προσιτός ο ρεφενές. Οι γείτονες μαζεύονται στο σπίτι κάποιου ή ακόμη και σε κοινόχρηστους χώρους, ταράτσες, αυλές, μοιράζονται τα έξοδα και τις δράσεις και τρωγοπίνουν. Συχνά οινοπαραγωγοί ή κτηνοτρόφοι ή ψαράδες κομίζουν τα είδη τους. Συχνά επίσης η παρέα περιλαμβάνει επαγγελματίες, μαγείρους, φουρναραίους, ζαχαροπλάστες, ψήστες. Και γίνεται party. Μια γιορτή που διαρκεί ίσως ολόκληρο το Σαββατοκύριακο, με πρωινά, γεύματα, κολατσιό και δείπνα.(...)

 
  Μια άλλη συμπαθητική μορφή του «κοινοτικού τραπεζιού» συνιστά το εστιατοράκι της γειτονιάς. Κάτι σαν το δικό μας καφενείο. Ενα απλό, φθηνό μέρος, με τίμιο, καθαρό, νόστιμο φαγητό, μια και απευθύνεται σε καθημερινούς πελάτες. Το στέκι για να πας και μόνος σου. Με τη βεβαιότητα πως θα συναντήσεις τους γειτόνους, θα συζητήσετε για τα δικά σας αλλά και για τα θέματα της συνοικίας σας. Mερικά τέτοια μαγαζιά δημιουργούνται από συνεταιρισμούς ανάμεσα στις γειτόνισσες που έχασαν τη δουλειά τους αλλά κάτι σκάμπαζαν από μαγειρική. Η πελατεία συνεισφέρει την κριτική, τη γνώμη, μα και τις ιδέες ή τις δικές της συνταγές.

Πιστεύω στο «μαζί». Στην κοινοτική δυναμική που μπορεί να παράξει πολλά και να μεγαλουργήσει. Από τη βρύση ή τον φούρνο του χωριού, μήπως ξανάρθουμε στα ίδια, αντιδανειζόμενοι το αμερικανικό βερνίκι;

 


  Κι εμείς πιστεύουμε στο "μαζί"... Γι' αυτό άλλωστε ξεκίνησε και όλη αυτή η προσπάθεια! Επιστρέφουμε λοιπόν στις αναρτήσεις με ατελείωτες ευχές για ένα υγιές και χαρούμενο 2012... 

  Τον ενάμιση μήνα που πέρασε δίχως αναρτήσεις, εκτός από τις γιορτές είχαμε επίσης την έκδοση των ημερολογίων για το έτος 2012 (τοίχου και επιτραπέζια)...
  
  καθώς και την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του Συλλόγου μας, την Κυριακή που μας πέρασε, στο κτίριο του πρώην Δημοτικού Σχολείου Σέμπρωνα και νυν Αίθουσα Εκδηλώσεων του Συλλόγου...
  Το φλουρί μας ήταν ένα καλάθι με παραδοσιακά προϊόντα... Λάδι, κρασί, τσικουδιά, μέλι, καρύδια, κάστανα, αλατσολιές, γραβιέρα και συκοπιτακίδες... Ευγενική προσφορά χωριανών, που με μεγάλη χαρά κατέθεσαν τον "οβολό" τους στην βραδιά αυτή...
  Ο χώρος μας υποδέχθηκε πολλούς χωριανούς και φίλους του Σέμπρωνα τους οποίους θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε έναν έναν προσωπικά για την τιμή που μας έκαναν αλλά είναι πραγματικά αδύνατον! Ιδιαίτερα όσους έφεραν μαζί τους ένα κέρασμα, κρασί και τσικουδιά για να εμπλουτίσουν όσα φτωχά είχαμε εμείς ετοιμάσει... Λίγα πράγματα με πολλή αγάπη!!!  
  Μόλις τελειώσαμε με τα της πίτας, και συγκεκριμένα χτες βράδυ, άνοιξαν οι ουρανοί και σήμερα ξημέρωσε ... άσπρη μέρα στο Σέμπρωνα! 
 Ευτυχώς ακόμα υπάρχει ρεύμα, έστω κι αν τα σταθερά τηλέφωνα παρέδωσαν το πνεύμα τους από νωρίς το μεσημέρι!!!

 Αυτά σαν εισαγωγή... Σας ευχόμαστε για άλλη μια φορά υγεία ευτυχία και μπόλικη δημιουργικότητα για το 2012! Καλή μας χρονιά!
Παρακάτω...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...